展覧会について/アバター

About the Exhibition / Avatar

2022

この「これは谷口暁彦ではない」という展覧会は、実空間で開催されない。 バーチャルな空間に作られたCALM&PUNKギャラリーでのみ開催される。 2022年1月22日から始まり、会期の終わりを設定せず、しばらく継続される。 半年から1年ほどの時間をかけて、少しずつバーチャルなギャラリーに作品を設置し、 随時更新されていく。そうしたやり方で、過去の作品を振り返りながら、 いくつかの問題について考えてみる。


"This is not Akihiko Taniguchi" will not be exhibited in a physical space. It will be hosted by Calm & Punk Gallery, in a virtual space. The exhibition will begin on January 22, 2022, and will continue for some time, with an undetermined end date. Over a period of six months to a year or so, additional works will be gradually installed in the virtual gallery, and may be updated along the way. In this fashion, we will look back on past works and consider some of the issues explored by them.

2020年の新型コロナウィルスの流行以前から、実空間での展示を必須とするようなインスタレーション形式の作品をほとんど作らなくなっていた。もっぱらヴィデオゲームの制作に用いられるunityという制作環境を使い、3Dゲームのようなバーチャルな空間に自分自身のアバターが登場する作品を作っていた。それは最終的に映像作品になったり、ゲームのようにインタラクティブにプレイできるものや、自分自身でプレイするパフォーマンスとして発表していた。まったく実空間で展示を行なっていなかったわけではないが、制作する作品の形式は、必ず展示を行わなければならないものではなくなっていた。自分自身がずっと以前から興味関心を持って調べていたネットアートやゲームアートという領域も、実空間での展示の必要性の薄い形式だったし、ネットアートに限っていえば、そもそも実空間に展示することの困難さ自体が、重要な問題として扱われてもいた。

新型コロナウィルスの流行により、それまで当たり前に行われていた実空間での活動が制限されると、美術作品の展覧会も含む、さまざまな活動をインターネット上で代替しようとする試みが行われた。僕自身も「タマビバーチャル彫刻展(多摩美術大学 彫刻学科有志、2020)」や「バーチャル避難訓練 ワークショップ(札幌文化芸術交流センター SCARTS、2021)」、「多層世界の中のもうひとつのミュージアム(NTTインターコミュニケーション・センター [ICC]、2021)」など、オンラインでの展覧会の企画や制作に関わりながら、過去のネットアートの展示における、展覧会という形式の実験などを振り返ったりしていた。コロナ禍以前から、自分自身にとって実空間での展示の必要性が薄まっていたし、こうしたコロナ禍での活動を通じて、実空間で展示を行うこと自体が僕の中で絶対的なものでなくなってしまっていた。また、コロナ禍と無関係に、生活や仕事の環境の変化もあって、実空間での展示を実現するだけの時間や空間、その他色々なリソースを確保できないように思えた。なので、この展覧会をバーチャルな空間で行われるオンラインだけの開催として、会期終了も設定せず、テレビドラマや、小説や漫画の連載のように継ぎ足しながら更新することにした。さまざまな社会や環境の変化、自分自身の生活やリアリティの変化を踏まえ、なんとか苦し紛れに設定した方法でもある。もはや展覧会とも言えないような、どこかタガが外れた展覧会に思える。

しかし、いざこの展示をバーチャルな空間内で作り始めてみると、その作業の膨大さにすでに辟易しつつあって、実空間での展示のほうがまだ楽なように思えてくる。ともあれ、できるところまで続けてみようと思う。


Before the outbreak of the Coronavirus in 2020, I had almost completely stopped making real-world installation works. I had been creating works in which my avatar appeared in a virtual, game-like 3D space, using the Unity engine, which is used primarily for video games. Eventually these works took on various forms, including video works, game-like interactive virtual installations, and performance pieces in which I interacted with these works. This is not to say that I was exclusively exhibiting in virtual spaces, but the format of the works no longer necessitated a real-world, physical exhibition space. Internet art and game art, fields I had long been interested in and researching personally, have little reason to require a real-world exhibition space. In addition, in considering internet art, the difficulty of exhibiting in a physical space is treated as a significant issue in itself.

With the rapid spread of the novel Coronavirus, attempts were made to substitute various activities taking place in real-world spaces, which had always been taken for granted, with online replacements. These included art exhibitions, as well as many other activities, which were instead hosted on the Internet. I myself participated in the The Adventures of Tamabi Sculpture: Return to the Cyber Sphere (Tama Art University sculpture department, 2020), Virtual Evacuation Drill (Sapporo Cultural Arts Community Center, SCARTS, 2021), and The Museum in the Multi-layered World (NTT InterCommunication Center, ICC, 2021). While planning and participating in these types of online exhibitions and events, I was reflecting on my past experiments with the exhibition format. For myself, even before the advent of Coronavirus, the need to exhibit in real-world spaces was already diminished. With this event, the very act of holding these real world exhibitions became something less than necessary to me. In addition, due to changes in my life and work environment, unrelated to the Coronavirus pandemic, I felt that I could not secure the time, space, and other resources required to realize an exhibition in a physical space. Therefore, I decided to hold this exhibition solely online, in a virtual space, with no set end date, and to update it serially, like a TV drama or a serialized novel or comic book. In light of changes to society, the environment, in parallel to my own lifestyle and even reality, I have taken this approach out of something like desperation. Almost at odds with the very title of "exhibition", this project is unrestrained and chaotic.

However, having only just begun creating this virtual exhibition, I already felt frustrated by the enormity of this work. It would probably be easier to exhibit in a real space. Either way, I'll take it as far as I can…